Опис педагогічного досвіду

ОПИС ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
з розв’язання педагогічної проблеми в ракурсі патріотичного виховання класного керівника Двірцівського НВК « Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок» Батюк Надії Василівни


Тема досвіду:
«Формування всебічно активної особистості через пріоритети Пластового виховання».
Автор.
Основоположником і засновником Пласту в Україні є Олександер Тисовський (Дрот) .
Познайомившись із скавтінгом через книжку Бейден-Павела « Skauting for Boys» у 1911роцы при академічній гімназії у Львові Олександер Тисовський створює пластову групу,що склала присягу 12 квітня 1912року. Того самого року,незалежно від Дрота,Іван Чмола зорганізував пластовий гурток при фізкультурній організації Січ. Член спортивної організації Сокіл,Петро Франко(син Івана Франка),також заложив пластові гуртки. Всі три взяли за основу своїх гуртків скаутську систему і традиції українського козацтва.

Сфера застосування.
На відміну від більшості скаутських організацій світу, де членство завершується із досягненням 25-ліття, членство в Пласті є пожиттєвим. Умовний віковий поділ передбачає 4 вікові категорії: новаки (6-12 років), юнаки (12-18 років), старші пластуни (18-35 років) та пластуни-сеньйори (від 35 років). Виховна та адміністративна праця в Пласті здійснюється старшими пластунами та пластунами-сеньйорами виключно на волонтерських засадах.
Пласт в Україні об'єднує близько 6 тисяч членів різного віку і таким чином є найбільшою скаутською організацією України. На сьогодні 121 осередок Пласту діє у 22 областях України, Автономній республіці Крим, Києві і Севастополі. Пласт активно співпрацює з органами державної влади та громадськими організаціями, реалізуючи різноманітні соціальні та виховні програми.
Протягом року Пласт в Україні проводить понад 100 виховних таборів різної спеціалізації: спортивні, морські, з повітроплавання, мистецькі, лижні, альпіністичні, археологічні, кінні, екологічні тощо. У таборах пластуни практично закріплюють знання і уміння, здобуті впродовж року на щотижневих заняттях. Серед найбільших заходів, котрі щороку проводяться Пластом на всеукраїнському рівні - інтелектуально-мистецький змаг Орликіада, фестиваль творчості День пластуна, спортивний змаг Спартакіада, передача Вифлеємського вогню місцевим громадам, змагання з пішого мандрівництва "Стежками героїв" та "Осінній рейд". На місцевому рівні осередками Пласту постійно реалізується безліч акцій соціально-культурного та виховного спрямування.
Окрім України, Пласт офіційно існує у восьми країнах світу: Австралії, Аргентині, Великобританії, Канаді, Німеччині, Польщі, Словаччині та США. Пластові організації із усіх дев'яти країн об'єднані в Конференцію українських пластових організацій, на чолі світового пластового руху стоїть Начальний пластун.
На основі мого 8 класу ще в 2010-2011 н.р. був створений новацький пластовий гурток куди увійшли майже всі учні класу. А в травні 2014 року на основі новацького гуртка було створено два юнацьких гуртки : дівочий « Білі левиці» ( виховницею якого я є) та хлопчачий «Скорпіони». На даний час членами Пласту є 8 учнів( з 14) класу,ще 4 відвідують гурток періодично.
Актуальність.
Національно-патріотичне виховання української молоді, в час війни її тяжких випробувань, є  тим вогнем миру добра і добробуту,що засвітить нам шлях у темряві створеній попередніми режимами.
Найвищою метою Пласту є формування еліти нації, основою метою кожного дорослого пластуна є виховання лідерів – провідників суспільства, які поведуть за собою нації. І саме пластові організації з її унікальною методою завжди це вдавалося. На засадах Пласту були виховані Степан Бандера і Роман Шухевич. Багато героїв сучасної України були пластунами, серед них: Віктор Гурняк.
« Без минулого-немає майбутнього!»
Відродивши мову, звичаї, традиції, культуру, побут, українську пісню, українські ремесла станемо  жити в добробуті і злагоді. Пройшовши понад столітній шлях Пласт зібрав у собі кращі традиції та надбання українського народу.
Наукові концепції та теорії.
 Для досягнення виховних цілей Пласт застосовує власну унікальну методу виховання, основні принципи якої полягають у добровільності членства в організації, вихованні і навчанні через гру та працю, поступовій програмі занять і випробувань, гуртковій системі самоорганізації, заохоченні ініціативи і самоврядування, пізнанні природи і житті серед природи, підтримці спеціальних зацікавлень і здібностей дітей та молоді.
Основна ідея  
Сприяти всебічному, патріотичному вихованню та самовихованню української молоді на засадах християнської моралі; спираючись на ідейні засади Пласту, виховувати молодь на свідомих, відповідальних і повновартісних громадян місцевої, національної та світової спільноти, провідників суспільства.
   Щоб осягнути цю мету, Пласт розвиває духовні, розумові, соціальні і фізичні прикмети своїх членів; плекає серед молоді традиції її предків і передання та розуміння її історії, культури та національних традицій.
самовиховання...
Самовиховання - це процес постійної праці над собою. Пластуни і пластунки остаточно відповідають за свій всебічний розвиток та вироблення свого характеру. Це поняття включає добровільне складання присяги дотримуватися пластових обов'язків. Праця в групі є невід'ємною частиною самовиховання і включає вміння спільно діяти, організовувати заняття, взаємно дбати один про одного. У цьому процесі юнацтву допомагають виховники, відіграючи роль менторів та скеровуючи самостійну дію молоді в корисний напрям.
всебічному...
Всебічність - всесторонній розвиток: фізичний, інтелектуальний, суспільний, емоційний та духовний. Особливу увагу надається виробленню провідницьких якостей та вмінь. Пласт допомагає розвинути повноцінну особистість, котра вміє корисно діяти самостійно та в групі. Пластуни ставлять собі високі вимоги у здійснені пластових ідеалів і у розвитку своїх здібностей. Вони постійно працюють над удосконаленням свого характеру, стараються здобути глибші знання. Ставлять перед собою вимоги, котрі їх постійно заохочують до подальшого розвитку, праці над собою. Кожен вимірює свої успіхи не лише мірилом інших, а також власним, кожен змагається зі собою, щоб наблизитися до міри своїх здібностей або природного обдарування (до свого потенціалу).
патріотичне...
Пластуни і пластунки стараються рости і ставати щораз кращими не лише заради власного успіху і щастя, але також заради добра суспільства, народу, держави. Українські пластуни плекають любов до української спільноти і готові працювати для її добра. Пласт розвиває корисних громадян, які совісно виконують громадянські обов'язки, та вчить своїх членів брати ініціативу в удосконаленні спільноти й ставати провідниками в суспільстві й державі.
Добровільність - це найважливіша основа успіху. Добровільний вступ до Пласту, добровільне складання Пластової присяги, добровільне зобов'язання дотримуватись Пластового Закону - це може зобов'язати юнака до праці над собою, до змагання стати кращим, стати дійсним пластуном. Юнаки, старші особи тоді свідомо перебирають на себе особисту відповідальність за самовиховання, за свою поставу, поведінку, набування знань і вмілостей, за своє здоров'я тощо.
Технологія реалізації.
Основою пластування, основою життя в Пласті є гра. Гра, яку молодь грає у своєму гурті під проводом провідників, згідно з точно окресленими правилами. Гра, а не забава. Гра, яка має всі елементи життя в організованому суспільстві. Пластова гра - передусім гра в суспільну організацію з прицілом виробити у молоді снагу до творення спільнот, навчити їх форм організації та методів гурткової праці, прищепити молоді гурткову дисципліну, активність та охоту присвятитися для добра спільноти.
Форми ,методи,прийоми,засоби.
Форми, методи, прийоми з пластової методики я застосовую при складанні виховного річного плану роботи з цілим класом.

Основні форми роботи:
 Гурткові сходини;
  Туристичні походи;
  Екскурсійні поїздки;
 Свято іменинника;
 Театральні постановки;
 Благодійні ярмарки;
 Літні табори;
 Виховні години.

Основні методи  роботи:
 Гра(рухлива,інтелектуальна,театральна);
Гутірки(навчальні повідомлення);
 Майстерки;
 Розучування народних та сучасних пісень;
 Вивчення молитов.

Основні прийоми роботи:
 «Постав запитання»
 «Даю шанс»
 «А що якщо…»
 «Обмін ролями»
 «Знайти себе»

Основні засоби роботи:
 Перегляд наукових та художніх фільмів;
Створення міні –проектів (ватман,олівці,фарби).

Результат застосування.
2014-2025 н. р.  видався надзвичайно багатим на проекти і заходи для нашого ще на той час 7 класу.
В останню п’ятницю вересня пластові гуртки взяли участь у екологічному заході,де було прибрано сільську зону відпочинку від сміття,яке ми посортували і утилізували.
6 жовтня ми цілим класом відвідали Львівський  Драматичний театр ім. М.Заньковецької та переглянули виставу: « Сватання на Гончарівці.»,здійснили екскурсію вечірнім Львовом.
14жовтня Покрова – День захисника України. Участь пластових гуртків у відкритті  статуї Матері Божої у м. Великі Мости. Стійкування біля статуї. В цей же день ми цілим класом влаштували пікнік на природі.
19 жовтня відбулося станичне свято Повстанська ватра 2014( в святі прийняло участь понад 100 пластунів).
Впродовж грудня в школі відбулися акції: « Напиши листа солдату», «Святий Миколай в зоні АТО»,учні класу взяли активну участь.
4 січня 2015р. Передача громаді села Вифлеємського Вогню миру. Захід відбувся у церкві Преображення Господнього села.
14 лютого  наш клас для середньої ланки підготував свято « На крилах Любові.»
Впродовж місяця лютого в школі відбулася акція: « Маскувальна сітка»,де ми разом з усіма класами школи брали участь.
З 16 по 20 лютого у школі походили заходи до дня української писемності та мови де учні класу взяли активну участь.
У березні команда класу зіграла сезон ігор з «  Що? Де? Коли?» та стала переможцем школи.
1 квітня приурочивши до Дня сміху показали  для учнів школи політичну казку «Рукавичка.»
14 квітня. В контексті відродження народних традицій взяли участь у гаївках на церковному подвірї .
19 квітня пікнік на природі.
26 квітня проведення теренової гри під час якої відбулося переведення новаків 65-6 класів в юнацтво.
6 травня участь у пластовому мистецькому фестивалі : « Під покровом святого Юрія».
16-17 червня  участь у Святі весни 2015. В урочищі Станислівка нашого села відбулося двохденне свято з ночівлею на якому були присутні пластуни осередків Двірці,Хлівчан, Сокаля,Червонограда.
З1 липня по 8 липня дівчата пластунки разом зі мною були учасниками Пластового станичного виховно-вишкільного табору.
Критерії ефективності.
Програма уладу пластунів юнаків(УПЮ) - це основна програма занять для юнацтва,розділена на три проби,які закінчуються іменуванням юнацтва на пластунів/-ок учасників/-ць,розвідувачів/-ок,скобів-вірлиць. Вона охоплює всі юнацькі заняття і є живим тяглим процесом цілого юнацького пластування,від вступу в УПЮ до звільнення з уладу.
Юнаки/-чки повинні свідомо працювати над собою,щоб засвоювати позитивні риси характеру і пластового світогляду. Цей процес проходить через усі проби та сприяє самовихованню.
Перевірка знань повинна відбуватися у формі ігор,теренових змагів та інших пластових занять,які відповідають даній темі,але ніколи у формі шкільного іспиту. Вона повинна відбуватися постійно під час сходин,мандрівок таборів та інших змагань.
Наукова література.
1.     Пластовий портал: http://www.plast.org.ua/
2.     Пластовий довідник;
3.     Правильник уладу пластунів юнаків та прластунок юначок (частина І та ІІ)
4.     Пластова банка http://plastovabanka.org.ua/
Висновки:
Провідна ідея Пласту становить формування національної свідомості та найкращих її моральних якостей,сили волі,сили духу,любові до рідної землі,свого народу здатного забезпечити поступ нації,розвиток державності,готовності її захистити,спрямування духовного розвитку на засадах педагогіки українського народу.

Пласт є тим сторічним сильним корінням могутнього дуба, що дозволить зростати і міцніти ще багато сотень років. Без зв’язку з минулим ми можемо стати перекотиполем ,а без минулого немає майбутнього, немає нації.

Немає коментарів:

Дописати коментар